torsdag 8 november 2012

Vik en ask

Jag gillar att vika askar och det här är bland det enklaste man kan göra för det enda du behöver är ett mönstrat (eller omönstrad cardstock) i storleken 30,5 x 30,5 cm, linjal, penna och lim! Man kan säkert göra det med ett mindre papper men det har jag inte provat, det får bli nästa gång jag viker den här asken! 



Så här gör man:

1. Mät ut mitten och markera på ett par ställen, jag använder min skärmaskin som har en linjal med både tum och cm, här ser ni hur jag markerar vid 6 tum (15,25 cm).

2. Vik in båda sidorna mot mittmarkeringarna.

3. Mät och markera sedan vid 4,5 tum (cirka 11,5 cm) och 7,5 tum (cirka 19 cm) och vik in båda sidorna vid markeringarna.

4. Nu ska din ask se ut som ovan.

5. Den här vikningen är lite trixing men har du väl fått haj på den så är det enkelt, gör så här: lyft upp den ena sidan vid vikningen och vik pappret bakåt ut mot kanten.

6. Ovan ser du närmare hur de båda vikta sidorna möts. Tryck till vikningen ordentligt.

7. Upprepa samma vikning på alla fyra sidor, ovan ser du att jag vikt ner den sista kanten.

8. Så här ska din ask se ut nu! Om det ser svårt ut, prova på ett papper som du inte är så rädd om och öva tills du får till det!

9. Vik upp vikningen som ovan och limma alla sidor, endast det lilla området ska ha lim på sig.

10. Nu är asken nästan färdig! Jag viker insidorna lite så att den ska stänga sig snyggt.

11. Så där! Nu är det bara att dekorera på valfritt sätt! Stansa ovankanterna med en kantstans om du vill och gör två hål i överkant och trä band/snöre igenom så att du kan stänga den.


Så här blev min färdiga ask, det fina pappret i blått, lila och rosa fick sätta tonen för dekorationerna.


Jag använde massor av fina blommor och pärlor. En bit spets i bakgrunden.


Jag stämplade en tag med en fin grattisstämpel, fäste ett par metalldekorationer på tagen och satte fast den på asken, ett elastiskt snöre med bollar håller ihop presentasken. Material hittar du hos Scraplagret.




3 kommentarer:

  1. Superfin! Jag brukar göra vikningen med handtag som en liten väska, men det var ju superfint som en ren påse/ask oxå! :-)
    Kram
    //Cattie

    SvaraRadera
  2. Ååååh, Nenne - vad FINT!!

    SvaraRadera
  3. Tack för tips och beskrivning som jag hittade via Zarah! Jag har nu också gjort flera stycken - så kul det var! Har länkat hit till din beskrivning, bara så du vet.

    Gott Nytt År på dig, kram!

    SvaraRadera