torsdag 10 juni 2010

Tutorial på liten ask med hjärtformad topp

Den här söta asken som blir cirka 5 x 5 cm med en låsöppning i form av ett hjärta är riktigt enkel att göra, jag ska visa dig hur!!!


Mallen hittade jag hos Belle's printables och här är en direktlänk till asken.

*Skriv ut mallen på baksidan av det papper som du vill använda, här har jag använt Kraft-papper men det blir ju superfint med mönstrat papper också.



* Skär/klipp ut mallen, även de streckade linjerna ska skäras men inte markeringarna för var man ska vika!

* Biga/falsa vikningarna, jag använder en linjal men skärmaskinens fåra fungerar ju också.

* Sedan viker jag till asken lite så man ser var kanterna hamnar och stämplar lite swirls (just den här är en label-stämpel från Prima) och chalkar kanterna.

* Nu kan du börja vika ihop asken, jag använder scraplim som torkar fort. Limma först ihop asken på sidan sedan viker du in botten, först de långa bottenflikarna och sedan de kortare.


* Nu lägger du i en liten pralin, en liten hälsning, en peng eller vad du nu vill ge bort och fäster ihop asken med hjälp av hjärtstängningen som du hakar i varandra.

* Nu är det bara att dekorera med valfria blommor, klistermärken, band och pins!


* Klart! Så här blev min ask:

Om du gör en ask kan du väl lämna en kommentar och länka till din blogg? :)

19 kommentarer:

  1. Perfekt! Åh kommer inte hinna innan turkiet.. kanske inatt efter sista packandet. Dom blir ju jättesöta!
    Trevlig helg och stor kram

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart söt liten ask du gjort!!
    Tack för tutorialen! :D

    Grattis på födelsedagen i förskott!!
    Hoppas du får en ballongresa nu när du önskar dig det :D
    Det är en härlig upplevelse men roligast är nog att faktiskt göra iordning ballongen och landa!
    Packa ihop den var inte så kul, men man får ett rätt kul sammarbete med de andra passagerarna :)
    Vi fick tyvärr flyga över ställe som jag inte var så bekant med, hade vi fått flyga över exempelvis Jönköping hade jag varit supernöjd med flygningen också.
    Nu blev jag bara väldigt nöjd!! *haha* ;)

    Trevlig helg på dej gumman!!
    KRAMAR Petra

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för beskrivningen...sååå rolig att göra och dom blir ju supersöta!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. sån fin ask - rosen på toppen är som pricken ver i:et - super med beskrivningen

    SvaraRadera